Медицински мениджмънт и здравна политика / Medical management and health policy
Постоянни адреси на тази колекция
Списание, включващо оригинални статии и литературни обзори в областта на: социална медицина, икономика на здравеопазването, медицинска информатика и здравен мениджмънт, медицинска педагогика, трудова медицина и професионални заболявания, спешна медицина, медицина на катастрофите, съдебна медицина, санитарно инженерство. ISSN 1312-0336 ***** Webpage:http://www.medun.acad.bg/cmb_htm/3-spisaniya%20web-page/3spisaniya.html
Преглеждане
Търсене Медицински мениджмънт и здравна политика / Medical management and health policy от Дата на издаване
Показани 1 - 20 от 70
Резултати на всяка страница
Опции за сортиране
- ДокументПричини за късното диагностициране на рака на устната кухина и челюстните кости(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2008-03) Стойкова/Stoikova, М./М.Проучени са литературни източници, засягащи диагностиката на рака на устната кухина и челюстните кости. Изводите, които могат да се направят, са: ракът на устната кухина и челюстните кости по мнението на повечето автори се диагностицира късно – в III и IV стадий; стадият, в който е открито заболяването, има отношение към преживяемостта; причините за късното откриване се дължат и на пациента, и на здравната система в една държава. Както населението, така и лекарите и денталните медици имат нужда от обучение за ранното откриване на този вид рак. ***** This study presents a review of the literature on the diagnosis of oral cavity and jaw cancer. On the basis of the accumulated evidence it is concluded that: most authors share the opinion that oral cavity and jaw cancer is diagnosed in the late III or IV stages; stage of disease is related to prognosis and disease survival; late diagnosis is associated with both patients’ and health care factors. Practicing physicians, dentists and patients need training to facilitate early diagnosis.
- ДокументСоциален проблем или заболяване е незадържането на урината?(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2008-06) Казалъкова/Kazalakova, К./K.В настоящия материал се проследява актуален за обществото проблем незадържане на урината (инконтиненция). Представени са проблемите на тези болни в социален и психичен аспект. ***** Investigated is a problem of the present days – urine incontinence. Presented are the social and psychological aspects.
- ДокументКритерии относно договарянето на общопрактикуващите лекари с Националната здравноосигурителна каса(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2008-06) Тодорова/Todorova, Д./D.; Златанова/Zlatanova, Т./T.; Златанова/Zlatanova, Р./R.; Караславова/Karaslavova, Е./E.; Дякова/Dyakova, М./M.Критичният анализ (като част от институционалния модел на договарянето) налага разглеждането на доболничната помощ като отделна система. Между елементите в тази система съществуват постоянни и променливи връзки, всяка от които оказва влия¬ние. Обобщените данни могат да се използват за предварителни анализи на някои параметри на договора (дейности, финансиране) и по този начин да насочат бизнес-поведенческия модел на общопрактикуващите лекари при договаряне. ***** The critical analysis (as a part of the institutional model for contracting) imposes the consideration of the primary health care as a separate system. Constant and inconstant interrelationships among the components of this system influence the process of contracting. The data summarized could help preliminary analyses of contract parameters (such as activities, funding) thus forming general practitioners’ business-orientated behavioral model in taking contract-out decisions.
- ДокументВъзможност за оптимизиране на достъпа до скъпоструващо лечение на пациенти с онкологични заболявания(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2008-06) Маркова/Markova, Д./D.; Караславова/Karaslavova, Е./E.; Дякова/Dyakova, М./M.; Иванова/Ivanova, М./M.През 2004 г. диагнозата рак е поставена на почти 3 млн. души, живеещи в Европейския съюз, като най-често срещаните локализации на карциномите са на белия дроб, гърдата, дебелото и правото черво, простатата и стомаха. Революцията в по-доброто познава¬не и лечение на неопластичните заболявания се изразява в откриване на нови лечебни технологии и медикаменти за пациентите. Интересът на обществото и здравните институции е към иновативните лекарствени средства с доказан клиничен ефект и с доказан положителен ефект върху преживяемостта. Тяхната наличност и достъпност до пациентите е също важен фактор. Фармацевтичните компании трябва да работят в добра колаборация със здравните министерства, за да могат да се спасят по-вече животи, да се лекуват заболяванията, да се повиши качеството на живот на милиони хора. Новите форми на антитуморните медикаменти дават възможност много пациенти да бъдат лекувани в дома и близо до семейството. Чрез съкращаване и избягване на болничния престой се намалява и тежестта върху институциите, занимаващи се със здравно обслужване на онкоболните. ***** In 2004 nearly 3 million Europeans were diagnosed with cancer; the most common malignancies were lung, colorectal, breast, prostate and stomach cancer. The revolution in the better understanding and treatment of cancer is connected with the discovering of new treatment technologies and drugs. Because of the benefit of the society and the health institution it is important the new innovative drugs to be accessed by patients as fast as possible. Pharmaceutical companies have to work in close collaboration with the Ministry of Health in order to save lives, to treat diseases, and to improve the quality of life of millions of people. The new forms of anticancer drugs enable home treatment close to patients’ families. By decreasing and avoiding hospital stay the burden on the institutions delivering health care to oncologically diseased patients will be decreased.
- ДокументОбществено здравеопазване и обществена производителност на труда(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2008-06) Трендафилова/Trendafilova, П./P.; Спасов/Spassov, Л./L.В статията се анализира ролята на профилактичната и лечебната медицина за повишаване на индивидуалната и обществената производителност на труда у нас от позицията на теорията и практиката на общественото здравеопазване. Посочва се като приоритетна задача задълбоченият анализ на факторите, от които зависи растежът на производителността на труда, и активното въздействие върху тях, за да се осигури необходимият просперитет. ***** Analyzed is the role of preventive medicine and medical treatment in increasing the individual and public productivity of labor in our country at the position of the theory and practice of public health. In order prosperity to be provided the in-depth analysis of factors influencing the growth of productivity of labor is shown as a priority task.
- ДокументУдовлетвореност на пациенти и лекари от здравната рeформа и препоръки за нейното управление(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2008-06) Веков/Vekov, Т./T.Направен е паралелен анализ на обществената и професионалната удовлетвореност от здравната реформа в България. На тази основа се представят главните препоръки, дадени от анкетираните пациенти и лекари. Установяват се някои характерни различия в удовлетвореността на пациенти и лекари, както и в ранговото подреждане на техните препоръки относно бъдещото управление на процеса на организационна промяна в здравеопазването. ***** One of the main problems of the healthcare reform is the public and professional satisfaction. On the base of information concerning healthcare reform it would be possible to determine adequate recommendations for its future development. Our data show some differences between patients and medical doctors’ satisfaction with the healthcare reform as well as between their ratings of recommendations concerning future management of health system organizational changes.
- ДокументКонфликтът на работното място – приятел или враг(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2008-12) Валентинова/Valentinova, Цв./Tsv.Конфликтите, възникнали на работното място, са сериозен проблем при работа в екип. В статията са анализирани основните причини за възникването на конфликти, техните положителни и отрицателни последствия върху организационния климат и изпълнението на дейността, както и препоръчителните подходи за разрешаването им. ***** Conflicts between staff members are a serious problem in a team work. This paper analyses the main conflict causes, some of the positive and negative consequences for work performance as well as the most advisable approaches to conflict solving.
- ДокументОценка на удовлетвореността на общопрактикуващите лекари от обучението по „Епидемиология на инфекциозните болести" по време на следдипломна квалификация(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2008-12) Петкова/Petkova, Т./T.; Валентинова/Valentinova, Цв./Tsv.Настоящото проучване има за цел да се оцени удовлетвореността на специализантите по „Обща медицина” от организацията и качеството на преподаване по „Епидемиология на инфекциозните болести” по време на следдипломното им обучение. Използвана е пряка групова анонимна анкета, обхващаща 46 общопрактикуващи лекари, преминали обучение в Сектор “Епидемиология, паразитология и тропическа медицина” през учебната 2006/2007 г. на Медицински университет Плевен. Резултатите показват висока степен на удовлетвореност. По-ниска е оценката за онаглeдяване на учебния материал. Общопрактикуващите лекари са посочили темите, които са били най-полезни за практическата им работа, и темите, които желаят да бъдат включени в учебната програма. ***** The present study gives an assessment of how the expectations of postgraduates about the organization and quality of teaching in epidemiology of infectious diseases during their postgraduate training are fulfilled. Direct group anonymous inquiry has been used. In the research 46 general practitioners (GPs) who passed training in the branch of “Epidemiology, Parasitology and Tropical diseases” in the Medical University of Pleven (2006-2007 academic year) took part. The results show high marks for the lectures but the evaluation of using visual aids is not so high. GPs has indicated the topics that were of great importance for their practice and those that they want to be included in the syllabus.
- ДокументПрофесионална удовлетвореност и текучество при младите лекари(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2010-03) Василев/Vasilev, С./S.В статията се анализира актуалният проблем за професионалната удовлетвореност на младите лекари. Пряко свързано с този проблем е текучеството на тези млади специалисти. Авторът разграничава два типа текучество −реализирано и потенциално. Според него тенденцията за потенциално текучество е значителна и тя трябва да се анализира конкретно от болничните мениджъри с оглед стабилизирането на младите лекари и тяхната пълноценна професионална реализация. Обосновават се подходи за намаляване на текучеството на младите лекари в болниците. ****** Summary. The article analyzes the current problems of professional satisfaction among young physicians. Directly related to this problem is the turnover of young doctors. The author distinguishes two types of turnover, and potentially implemented. According to him, the trend of turnover and potentially significant and must be specifically analyzed by hospital managers in order to stabilize the young doctors and their whole professional career. Approaches have been justified to reduce turnover of young doctors in hospitals.
- ДокументАнализ на фармацевтичния пазар в България – 2010 г. Производители, сектори и терапевтични групи(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2011-08) Веков/Vekov, Т./T.Въпреки регистрирания ръст от 9% на фармацевтичния пазар в България през 2010 г. потреблението на лекарствени продук- ти на глава от населението остава на най-ниското ниво от всички държави от ЕС – едва € 128. Цените на лекарствените продукти рас- тат много по-бързо от потреблението, което е свидетелство за иконо- мическа бариера пред достъпността. Данните за локалните произво- дители са неблагоприятни – намалява техният пазарен дял. Невъз- можността за обслужване на задълженията към доставчиците на фармацевтични продукти често води до прекратяване на доставките и това става причина за намаляване на относителния дял на болничния фармацевтичен сектор. Лекарствената реимбурсна политика в стра- ната все още не е ориентирана към насърчаване на потреблението на генерични лекарствени продукти съгласно тенденциите на световния фармацевтичен пазар. Основните фактори, които влияят върху фар- макологичния профил на българския фармацевтичен пазар, са липса- та на медицински терапевтични стандарти за лечение на заболяванията и реимбурсната лекарствена политика на Министерството на здравеопазването. ***** Despite the registered rise of 9% for the pharmaceutical market in Bulgaria for 2010, the annual per capita consumption of medicinal products, € 128, still remains the lowest among all member states of the European Union. The medicinal product prices are rising sufficiently faster than medicinal product consumption – an evidence for available economic barrier to accessibility. The data for local manufacturers are unfavorable, since their market shares are decreasing. The impossibility of discharging the obligations to suppliers of pharmaceutical products commonly results in discontinuation of deliveries, which on its turn, leads to reduction in the relative share of hospital pharmaceutical sector. The medicinal product reimbursement policy in Bulgaria is still far from the tendency of stimulating generic medicinal product consumption, characteristic for the global pharmaceutical market. The main factors, contributing to the pharmacological profile of the Bulgarian pharmaceutical market, are the lack of medicinal therapeutic standards for disease treating and the reimbursement policy of the Ministry of Health.
- ДокументСекторът на доброволното частно осигуряване в България през 2010 г. – анализ и перспективи(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2011-08) Веков/Vekov, Т./T.Финансовите резултати на дружествата за доброволно- то здравно осигуряване (ДДЗО) през 2010 г. за пореден път доказват липсата на перспективи в развитието на сектора. Необходими са нормативни промени, отнасящи се до създаване на здравноосигури- телен пакет, който да се реимбурсира от доброволни здравни вноски на солидарен принцип. Подобен подход би развил сектора на добро- волното здравно осигуряване, реализирайки реални допълнителни приходи в здравеопазването. В статията са анализирани финансови- те резултати на десетте водещи ДДЗО за 2010 г. Въз основа на тях са направени изводите, че липсата на регулация на цените и предлага- нето лишава ДДЗО от възможност да се конкурират в сферата на качеството, достъпността и здравните резултати за пациента. Забе- лязват се и зараждащи се признаци на основния здравноосигурите- лен конфликт – стремежът към увеличаване на печалбите се конф- ронтира с интересите и удовлетворението на пациентите, включител- но с дейността и качеството на здравните грижи. С цел насърчаване на политиката на управление към постигане на баланс между печалба и удовлетворение е необходимо бъдещите здравнополитически ре- шения да осигурят публичен контрол върху финансовите резултати, качеството, достъпността и селекцията на здравния риск. ***** Summary. Financial results of the Companies for Voluntary Health Insurance (CVHI) for 2010 have once again demonstrated the lack of prospects in sector development. Regulatory changes are needed, related with the establishment of health insurance packages, which should be reimbursed on a joint principle by voluntary health payments. Such an approach may contribute to the development of the voluntary health insurance sector, realizing real additional revenues in health care. The article presents the financial results of ten leading CVHI for 2010. Based on the findings, it has been concluded that the lack of price and demand regulation deprives the CVHI of the opportunity to compete within the spheres of quality, accessibility and patient health outcomes. Emerging signs of the basic conflict in health insurance, namely, the pursuit of increasing profits versus patient interests and satisfaction, have been noted, including health care activities and quality. To promote a policy of managing the balance between profits and patient satisfaction, further health-political decisions for public control on financial results, health care quality and accessibility and health risk selection should be taken.
- ДокументФактори и механизми на мускулно-скелетните дисфункции при денталните лекари (І част)(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2012-08) Божинов/Bojinov, П./P.Резюме. Един от сериозните и често коментирани проблеми, зася- гащи здравето на денталните лекари, са мускулно-скелетните дисфунк- ции. Целта на настоящия обзор е да се дефинира терминът ,,мускулно- скелетни дисфункции” и да се запознае читателят с терминологията, която описва този проблем в световната литература. В подкрепа на важ- ността на този проблем е описана честотата на тези дисфункции, както и финансовите загуби за денталните лекари вследствие на тях. В този материал се разглеждат подробно рисковите фактори от околната и работната среда, както и механизмът на възникване на мускулно- скелетните дисфункции. Изложената информация ще помогне за моти- вацията на денталния лекар за активна профилактика на тези дисфункции, което ще увеличи комфорта на работата и ще удължи кариерата му. ***** Summary. A serious and often discussed health-related problem for the dentists is the so called musculoskeletal disorders. This review aims to define the term and to acquaint the reader with terminology that describes this problem in the literature. The frequency of these disorders is described and the financial losses for dentists due to them are mentioned. In the article are discussed in detail the risk factors from the environment and the mechanism of occurrence of muscle-skeletal disorders. Information above will help the dentists’ motivation for active prevention of these disorders, which will increase the comfort of work and will extend their career.
- ДокументМускулно-скелетни дисфункции при денталните лекари (ІІ част)(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2012-08) Божинов/Bojinov, П./P.Резюме. Мускулно-скелетните дисфункции са често срещани проб- леми, свързани с работата на денталните лекари. В настоящия обзор се разглеждат дисфункциите в различни части на тялото. Като отделни нозологични единици са разгледани болките в лумбалната и гръдната област на гърба, тензионният вратен синдром, вратната нестабилност, импинджмънтът на ротаторния маншон, миалгията на трапецовидния мускул. Познаването на първичните симптоми на тези заболявания ще помогне на денталните лекари и при най-малките им прояви да взeмат мерки, за да не се стига до усложнения. ***** Summary. Musculoskeletal disorders are common problems associated with the work of dentists. The survey consideres the dysfunction in various parts of the body. As separate nosological entities are considered diseases in different parts of the body (pain in the lumbar and thoracic region of the back, tension neck syndrome, cervical instability, rotator cuff impingement, trapezius myalgia, syndromes of the hand and wrist). The last major group of musculoskeletal disorders regarding hand and wrist will be considered as a separate group. Knowing the primary symptoms of these diseases will help dentists to take measures in prevention of complications.
- ДокументУдовлетвореност на потребителите на програмата на НОИ за профилактика и рехабилитация(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2013-03) Маринова/Marinova, П./P.; Аспарухова/Asparuhova, П./P.; Стефанова/Stefanova, К./K.; Добрилова/Dobrilova, П./P.Резюме. Високото равнище на удовлетвореност на потребителите е едно от жизненоважните условия за успеха на всяка структура. Целта на настоящото изследване е да се проучи и анализира удовлетвореността на потребителите от качеството на предлаганите услуги по програмата на Националния осигурителен институт за профилактика и рехабилитация в Северозападна България – балнеохотелите „Дружба“, град Банкя, и „Тинтява“, град Вършец. В статията е представен анализ на социологическо проучване, което е част от по-мащабно проучване върху ефективността на програмата на Националния институт за профилактика и рехабилитация по ГРАНТ 2011 на Медицински университет – София. ***** Summary. High level of user satisfaction is a vital condition of the success of any structure. The purpose of this article is to study and analyze user satisfaction with the quality of services offered by the National Social Security Institute program of prevention and rehabilitation in Northwest Bulgaria in the spa hotels “Drouzhba” in the town of Bankya and “Tintyava” in the town of Varshets. The article provides an analysis of a sociological research of the efficiency of the National Social Security Institute program of prevention and rehabilitation within GRANT 2011 of the Medical University of Sofia.
- ДокументНови акценти на първичната медицинска помощ като фундаментална концепция и стратегия за действие.(2013-03) Борисова,Б.Резюме. Според съвременните експерти по своята същност първичната медицинска помощ е фундаментална концепция. Първичната медицинска помощ, респ. общата лекарска практика, е не само и просто първи етап в медицинската помощ, но създава и нови отношения лекар-пациент, нови етични проблеми и нова здравна култура, която включва превенция на болестите, промоция на здравето и здравословния начин на живот. Оттук произтича неотложната необходимост от системен мониторинг и анализиране на дейността на общопрактикуващите лекари с оглед по-добро медицинско обслужване на населението в бъдеще. Нужен е по-активен професионален, експертен и обществен дебат, специално насочен към нерешените проблеми на общата медицинска практика като приоритет на здравната реформа. ****** Summary. According to modern experts primary care inherently is a fundamental concept. Primary care, respectively general medical practice, is not limited to just the first step in medical care, but it also creates new relationships of the type doctor-patient, new ethical problems, and a new health culture that includes disease prevention, health promotion, and healthy lifestyles. Hence appears the urgent need for systematic monitoring and for analyzing the activity of GPs to better medical care. Required is a more active professional, expert and public debate, specifically focussed on outstanding issues of general medical practice as a priority for health care reform.
- ДокументАнализ на индикаторите за оценка на качеството на здравната услуга в контекста на TQM(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2013-03) Минева/Mineva, Д./D.Резюме. В статията се разглеждат индикаторите за оценка на здравната услуга във взаимовръзка с най-актуалните концепции за оценка на качеството на услугата – концепцията на Грьонроос, Моделът Gap и Методиката SERVQUAL, в контекста на TQM и схващането на Каору Ишикава за същинското и заместителното качество и неговите показатели. Целта е да бъдат намерени общите възможности за оценка между индикаторите на услугата в стопанския живот и здравеопазването. В резултат на анализа се установява, че индикаторите отчитат промяната на качеството в неговата триединна същност – структура, процес, резултат. Няма „чист” индикатор. Сходството на индикаторите на качеството на здравната услуга с тези на услугата в стопанския живот се обяснява с факта, че те отразяват свойства, чийто произход е в процеса на производство. Ползата от този анализ ще бъде в посока на разработване на методика за изследване на качеството по функции на здравната услуга, което може да бъде обект на следващо изследване. ***** Summary. The paper examines the indicators for assessing health care quality in relation to the most recent conceptions of health care quality assessment – the Grönroos conception, Gap model and SERVQUAL method, in the context of TQM and the view of Kaoru Ishikawa about the true and substitute types of quality and their characteristics. Our aim is to find common possibilities of assessing the indicators of service in business compared to public health care. The results of the analysis show that indicators identify a quality change in its triune nature – structure, process, and outcome. There exists no single and clear indicator. The likeness of the health care quality indicators to the indicators of a business service is explained by the fact that the two reflect characteristics, which proceed from production process. The benefit of this analysis will be in the direction of the development of methodology for examining the quality of health care in relation to its function, which can be the object of a further study.
- ДокументПроучване на нагласите на българските лекари относно имиджа на локалните генерични лекарствени продукти // A study of the opinion of bulgarian physicians about the image of local generic drug manufacturers(Централна медицинска библиотека, МУ София // Central Medical Library, MU − Sofia, 2013-03) Веков, Т. // Vekov, T.Целта на проучването е да се изследва професионалното мнение на лекарите относно качеството и ефективността на генеричните лекарствени продукти, както и терапевтичната практика, свързана с тях, за да се съдейства за правилното позициониране на интегрираните маркетингови комуникации на локалните генерични фармацевтични производители. За осъществяване на това проучване е проведена пряка индивидуална анонимна социологическа анкета. Обектът на наблюдението включва съвкупност от 1080 лекари от София, Пловдив, Варна, Плевен, Бургас, Стара Загора, Русе и Благоевград. Анкетите са проведени в 18 болнични лечебни заведения и 23 диагностично-консултативни центъра. Периодът на анкетирането е февруари-юни 2012 г. Основните насоки на проучването включват мнението на лекарите относно качеството и ефективността на генеричните лекарствени продукти и сравнението им с оригиналните медикаменти. Анализът на резултатите от социологическото проучване сред лекарите недвусмислено показва изграждането на позитивен имидж на българските генерични производители. Повишеният имидж на локалните фармацевтични компании, както и големите им инвестиции в съвременни производствени технологии и модерни маркетингови подходи отреждат сериозно присъствие в терапевтичния избор на българския лекар. // Summary. The aim of the study was to overview professional opinions about the quality and effectiveness of generic drugs as well as the therapeutic approaches concerning drug choice, thus to be proposed the right positioning of some integrated marketing communications of the local (Bulgarian) generic drug manufacturers. A direct anonymous inquiry was carried out from February to June 2012 including 1080 physicians from Sofia, Plovdiv, Varna, Pleven, Bourgas, Stara Zagora, Russe and Blagoevgrad. The inquiries were held in 18 hospitals and 23 diagnostic centers. The main topic included opinions of physicians about the quality and effectiveness of the generic drugs and their comparison with the original (patent) drugs. The analysis shows a positive image of the Bulgarian generic drug manufacturing. The improved image of the local drug manufacturers, as well as the increased investments in modern pharmaceutical technologies provide the stable presence of Bulgarian drug companies on the local market.
- ДокументНовото ръководство за добра дистрибуторска практика на лекарства: по-добро лекарствоснабдяване?(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2013-06) Стоименова/ Stoimenova, А./A.; Петрова/Petrova, Г./G.Резюме. В публикацията се прави преглед на изискванията на Commission Guidelines on Good Distribution Practice of Medicinal Products for Human Use, като се фокусира върху новите моменти в дългоочакваната обновена нормативна уредба за добра дистрибуторска практика (ДДП) и тяхната роля за подобряване на лекарствоснабдяването. Сравнението на Guidelines on Good Distribution Practice of Medicinal Products for Human Use 94/63/03 с Commission Guidelines on Good Distribution Practice of Medicinal Products for Human Use показва, че новото ръководство съдържа повече детайли, отнасящи се до запазване качеството на лекарствените продукти във всички аспекти – управление на персонала; изисквания към помещенията, оборудването и документацията; рекламации; самоинспекции и транспорт. В същото време има някои съществени подобрения от гледна точка на управление на качеството. Несъмнено тези по-разширени и по-детайлни изисквания за ДДП ще реализират политиката на ЕС за строг контрол и предотвратяване на дистрибуцията на фалшиви лекарства, в която и да е държава – членка на ЕС. ***** Summary. This publication provides an overview of the requirements of the Commission Guidelines on Good Distribution Practice of Medicinal Products for Human Use, focusing on new aspects of the updated GDP regulations and their role in improvement of supply of medicinal products. Comparison of Guidelines on Good Distribution Practice of Medicinal Products for Human Use 94/63/03 with the Commission Guidelines on Good Distribution Practice of Medicinal Products for Human Use has shown that the new manual contains more details regarding maintaining the quality of medicines in all aspects – personnel management, premises and equipment, documentation; complaints; self-inspections and transport. At the same time there are some significant improvements in terms of quality management. Admittedly, these advanced and more detailed requirements for GDP will implement the EU policy of strict control and prevention of distribution of counterfeit medicines in any Member State.
- ДокументИзточници на пазарни данни в здравеопазването за целите на маркетингово планиране(Централна медицинска библиотека, МУ София / Central Medical Library, MU − Sofia, 2013-06) Младенов/Mladenov, А./A.; Кирилов/Kirilov, К./К.Резюме. В съвременното здравеопазване търсенето и предлагането на здравни услуги е основано на пазарни механизми. Лечебните заведения трябва да отчитат този факт и да базират своето присъствие на пазарни принципи. Маркетингът става неотменна част от планирането в една болница, което на свой ред предполага извършване на достатъчни по обхват и точност анализи. За постигане на добри аналитични резултати е необходимо ползване на достоверни, специфични и структурирани пазарни данни. Авторът предлага своя класификация на възможните източници на такива данни в България, като същевременно прави преглед и оценка на публично достъпната информация за здравния пазар. ***** Summary. Demands and supply of healthcare services are based on market principles. Heathcare establishments should address this situation and adjust their attitude respectively. Marketing becomes an obligatory part of the planning process in a hospital, and it also means a constant performance of market analysis with the appropriate scale and accuracy. The achievement of good analytical results requires access to real, specific and structured market audit data. The author describes his own classification of the sources of market audit data and makes a review and an assessment of the publically available information for the healthcare market in Bulgaria.
- ДокументМаркетингово изследване на лекарските стимули за терапевтичен избор на лекарствени продукти // Marketing study on physician incentives for choice of therapeutic drug products(Централна медицинска библиотека, МУ София // Central Medical Library, MU − Sofia, 2013-06) Веков, Т. // Vekov, T.Резюме. Статията представя социологическо проучване на основните лекарски стимули за избор на определено терапевтично решение при възможни лекарствени алтернативи. При определяне на обектите са съчетани типологичен и случаен подбор. В социологическото проучване са включени 1080 лекари със следните специалности – обща медицина, вътрешни болести, кардиология, психиатрия, неврология и ендокринология. Типологично са определени пет града в страната – София, Пловдив, Варна, Стара Загора и Плевен. Признаците на наблюдение са: качествена оценка на лекарствения продукт, цена, търговска марка, фармацевтичен производител и медицински представител. Използваните методи са стандартизирана социологическа анкета и статистически методи – алтернативен, вариационен и графичен анализ. Проведеното с маркетингова цел социологическо проучване на лекарските стимули за избор на лекарствена терапия идентифицира три основни стимула – оценяване на лекарствения продукт, отношение към медицинския представител и мнение на лекаря за съответния фармацевтичен производител. // Summary. Presented is a sociological survey about the basic motivational stimulus in Bulgarian physicians for the choice of optional drug therapy alternatives. Typological and random approach in the follow-up study has been used to define objects of interest. The study included 1080 physicians specialized in general medicine, internal diseases, cardiology, psychiatry, neurology, and endocrinology. Typologically determined were 5 towns in Bulgaria – Sofia, Plovdiv, Varna, Stara Zagora, and Pleven. Variables observed were: quality assessment of the remedy, cost, brand drug name, manufacturer, and medical representative. Methods used were sociological survey and statistical analyzes – alternative, variable, and graphic. The aim of the survey was primarily marketing and eventually it identified three basic stimuli – the importance of remedy assessment, attitude towards the medical representative, and personal opinion of the physician for the manufacturer.